A.M Bahamir

امیرمحمد بهامیر؛ روزنامه‌نگار

A.M Bahamir

امیرمحمد بهامیر؛ روزنامه‌نگار

سلام خوش آمدید

نقد انیمه The Laughing Salesman

يكشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۳۱ ب.ظ

توهم یک رویا

همگی انسان ها در طول عمر خود به دنبال رویا هستند و بخشی از زندگی خود را به تحقق رویاهای خود اختصاص می دهند. ما همواره برای تحقق یافتن رویاها و آرزوهای خود تمام تلاش های خود را انجام می دهیم. می توان گفت که بخش اعظمی از زندگی ما بر پایه همین رویاها شکل گرفته است و رسیدن به آن ها مقصود زندگی بیشتر ما انسانهاست. اما رسیدن یا نرسیدن به این رویا ها خود پرسشی اساسی در زندگی ما انسان ها ایجاد می کند؟

وقتی به تعریف رویا نگاهی می اندازیم متوجه می شویم که رویا افکار، تصاویر یا احساساتی است که در هنگام خواب عمیق ما آن ها را تجربه می کنیم و بخش اعظم آن در واقع خیال پردازی می باشد. رویاهایی که ما می بینیم همگی ساخته و پرداخته ذهن و مغز ما در هنگام خواب عمیق است.  به تعریف فروید، رویا چیزی درباره آینده به ما نمی‌گوید، بلکه محتوای رویا بیان کننده عقده‌های حل نشده ما می ‌باشد. شخص در هنگام رویا بخشی از نگرانی‌های درونی خود را آزاد کرده و آرزوهای برآورده نشده خود را برآورده می‌سازد. طبق نظریه فروید ، هر یک از اجزا رویا معنی و مفهوم خاصی دارند و هیچکدام از آنها ، یعنی مواردی از قبیل اشخاص موجود در رویا ، محل وقوع رویا ، رفتارهایی که انجام می‌شود و... بی اهمیت نیستند. هر رویا سبب برآورده شدن امیال و آرزوهای فرد می‌شود. آرزوهایی که به دلیل ناپسند بودن و غیر قابل قبول بودن از سوی اجتماع ، سرکوب شده و به ناخودآگاه فرد رانده شده و در آنجا حفظ شده‌اند و شخص در حالت بیداری نسبت به آنها آگاهی ندارد. این امیال و آرزوهای ناپسند حتی در رویا نیز به راحتی ظاهر نشده و تغییر شکل می‌یابند. طوری که هر یک از اجزا ظاهر شده در رویا به شکل نمادی ، نشان دهنده یکی از امیال نهفته و نگرانیهای شخص می‌باشد. به طور ساده تر مغز تمام اتفاقات و حوادثی که در طول روز برای ما اتفاق می افتند را همراه با احساسات و عوامل بیرونی که بر روی ذهن ما تاثیر می گذارند را در هنگام خواب مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و این واکنش مغز، ما را با پدیده ای به نام رویا دیدن مواجه می کند. رویا و رویا دیدن بخشی از فرآیند خواب دیدن ما می باشد و تعریف و تحلیل رویا آن هم بدون توجه داشتن به مسئله خواب نا ممکن است. به خواب رفتن انسان دو مرحله عمده دارد، یکی مرحله (rem / حرکت سریع جسمی) و دیگری مرحله (nrem / بدون حرکت سریع جسمی). در مرحله اول که رم نام دارد مغز بسیار فعال است و در حالی که ماهیچه های بدن در حال استراحت هستند، چشم ها به سرعت به چپ و راست حرکت می کنند. مرحله دوم «نان رم» نام دارد که دارای چند مرحله است، خواب خیلی سطحی، خواب سطحی، خواب عمیق. رویاها و رویا دیدن در مرحله بعد از خواب عمیق برای انسان رخ می دهند. به تعبیری دیگر رویا دیدن همان خواب دیدن تعریف می گردد همان طور که همگی ما با این جمله برخورد داشته ایم که می گویند خواب و رویا دیده است.

The Laughing Salesman نام اثری است که به پدیده رویاهای ما می پردازد و نشان می دهد که هر یک از ما انسان ها چگونه به دنبال رویاهای خود هستیم، رویاهایی که گاهی خوابی بیش نیستند. داستان درباره فروشنده ای به نام Moguro Fukuzo است که رویاها و خواسته های انسان ها را برای آن ها برآورده می کند و در این زمینه به آن ها مشاوره می دهد اما همان طور که از لفظ رویا مشخص است این برآورده کردن رویا ها فقط توهمی از واقعیت است و واقعی نیست ، Moguro Fukuzo در واقع توهمی واقعی به افراد می فروشد و به هر یک از این خریداران هم اعلام می کند که این فقط توهمی بیش نیست و زمانی که تاریخ انقضای این توهمات سر برسد خود او برای باز پس گیری این توهمات اقدام می کند. پس نباید به این توهمات دل خوش کرد و فکر کنیم که واقعی هستند ولی بیشتر مشتریان این واقعیت را فراموش می کنند و به قدری در رویای خود غرق می شوند که وقتی زمان از بین رفتن این رویا می رسد چیزی جز تباهی برایشان باقی نمی ماند.

The Laughing Salesman توسط دو نویسنده مطرح ژاپنی به نام های Hiroshi Fujimoto (1933–96) و Motoo Abiko (1934 - present ) خلق شده است. همکاری این دو نویسنده و مانگاکار معروف ژاپنی به گونه ای بوده است که این دو نویسنده و آثار آنان را با نام Fujiko Fujio همواره می شناسند. شاید به جرائت بتوان گفت که این همکاری دو نفره تبدیل به یکی از مشهورترین همکاری های دنیای صنعت سرگرمی ژاپن و حتی جهان شده است. تا جایی که افرادی همچون Osamu Tezuka خالق آسترو بوی الگوی خود را این دو نویسنده بزرگ اعلام می کند. اما شهرت این تیم دو نفره به خاطر خلق شخصیت و سری داستان های Doraemon است که امروزه به طور رسمی به عنوان نماد فرهنگی ژاپن شناخته می شود. همکاری که از سال 1951 تا سال 1987 ادامه یافت و نتیجه این همکاری کسب جوایز متعدد در کشور ژاپن و در سطح بین المللی بود.

جوایز :

    1963 – Shogakukan Manga Award for Old Song and Tebukuro Tecchan

    1981 – Kawasaki City's Cultural Prize

    1982 – Shogakukan Manga Award for children's manga

    1989 – Film Special Meritorious Prize

    1989 – Golden Gloss Prize

    1997 – The first Tezuka Osamu Cultural Prize Grand Prize

از آثار مشهور Fujiko Fujio می توان به آثار زیر اشاره کرد :

Perman  (1967–68, 1983–86)

Doraemon  (1969–96)

 Mojacko (1969–70)

Jungle Kurobe  (1973)

Pokonyan!  (1975–78)

Chimpui  (1985, 1987–88)

Kaibutsu-kun  (1965–69)

The Laughing Salesman  (1968–71)

Ultra B  (1984–89)

Parasol Henbē  (1989–91) و آثار بسیار دیگر.

The Laughing Salesman مثل تمام مجموعه های دیگر ژاپنی دارای صنعت سرگرمی است، یعنی مجموعه ای از اثار نمایشی و ویدئویی درباره این داستان ساخته شده است از لایت ناول، مانگا، انیمه ، سریال تلویزیونی تا بازی ویدئویی. مانگای این اثر از سال 1968 تا 1971 در مجله های  Big Comic و Manga Sunday و در 5 فصل به چاپ رسیده است. دو مجموعه انیمیشنی از روی این مانگا ساخته شده است که مجموعه اول در سال های 1989 تا 1992 در 103 اپیزود توسط Yoshitomo Yonetani ساخته و پخش شده است و مجموعه دوم که به نام The Laughing Salesman NEW  شناخته می شود در سال 2017 و در 12 قسمت توسط Hirofumi Ogura ساخته شد که انیمه مورد نقد ما نیز همین مجموعه دوم می باشد که توسط استودیوی Shin-Ei Animation ساخته و در شبکه Tokyo MX نیز به نمایش درآمده است. ساخت موسیقی این مجموعه بر عهده Kohei Tanaka بوده است و افرادی همچون Tessyo Genda  ( در نقش Moguro Fukuzo ) نیز در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

The Laughing Salesman NEW یک انیمه در سبک کمدی و ترسناک می باشد و ساختاری اپیزودیک و بر محور داستان های کوتاه دارد. به طوری که ما در هر قسمت شاهد پرداختن به دو داستان تقریبا 10 دقیقه ای هستیم که ساختار داستانی کاملا جداگانه از همدیگر دارند. به طور کل انیمه در 12 قسمت خود به 24 داستان کوتاه مختلف می پردازد و در هر داستان نیز سعی در ارائه و پرداختن به یک نکته و مفهوم خاص در رابطه با رویاها و آرزوهای شخصیت های هر داستان دارد. نکاتی که بیشتر به پند و نصیحت های شباهت دارد که در زندگی روزمره هر فرد می تواند تاثیر عمیقی بگذارد. The Laughing Salesman NEW به ما درباره آرزوها و رویاهایی که همگی ما در سر می پرورانیم نگاهی خاص می اندازد، نگاهی که شاید پر از مفاهیم تازه ای باشد که گاهی خود ما نیز از کنار آن ها به سادگی می گذریم. همگی ما انسان ها رویاهایی داریم که می خواهیم به آن ها برسیم همچون شخصیت های هر داستان این انیمه، ولی نکته مهم این است که بعضی مواقع این رویاها توهمی بیش نیستند و ما در واقع فقط خیال پردازی می کنیم بدون آن که متوجه باشیم. Moguro Fukuzo در واقع کسی است که رویاهای ما را تبدیل به واقعیت می کند و به ما هشدار می دهد که این رویاها واقعی نیستند و نباید به آن ها دل بست ولی مشتریان او این حقیقت را فراموش می کنند و به رویاهای خود دل می بندند گویی که واقعیت دارند و همین دلیلی می شود برای این که رویاهایشان تبدیل بشوند به کابوسی برای آن ها.  Moguro Fukuzo فروشنده توهم است ، او رویای شما را می بیند و رویای شما را تبدیل به واقعیت می کند، اما واقعیتی از جنس توهم از رویایتان را به شما تحویل می دهد. ولی توهم توهم است و وقتی مثل یک مه از بین برود آن وقت حقیقت واقعی نمایان می شود.

در هر قسمت از انیمه ما شاهد داستان فردی هستیم که رویایش توسط Moguro Fukuzo واقعیت می یابد. تبدیل این رویاها به واقعیت در پس داستان هر قسمت در واقع حاوی یک نکته خاص می باشد. نکته ای که با کمی دقت به آن دست می یابیم و متوجه خواهیم شد که ما نیز خیلی اوقات درگیر این چنین رویاهایی می شویم. The Laughing Salesman NEW در واقع به ما یاد می دهد که چگونه از این رویاها درس و عبرت بگیریم و زندگی خود را با توجه به این عبرت ها به پیش ببریم تا ما نیز دچار کابوس هایی که شخصیت های هر داستان دچار آن می شوند نشویم. بیایید نگاهی به این نکات اشاره شده در هر داستان بیاندازیم  :

1- افکار پوچ نداشته باشیم،

2- به دنبال مصرف گرایی نباشیم،

3- خود را غرق در خوشگذرانی و گزراندن وقت خود به بطالت نکنیم،

4- از زندگی خود رضایت داشته باشیم،

5- یادمان باشد ما نیز بر اساس محیط پیرامون خود تغییر می کنیم و اگر از کسی به خاطر رفتارش نارضایتی داریم حواسمان باشد ما نیز وقتی در مقام او قرار گرفتیم مثل او رفتار نکنیم،

6- همیشه در زندگی خود تعادل داشته باشیم و سعی کنیم تفاوت های درون زندگیمان را همان گونه که هست بپذیریم،

7- در گذشته زندگی نکنیم،

8- انسان ها را از روی ظاهر آن ها قضاوت نکنیم و به باطن انسان ها نیز توجه کنیم،

9- راز نگه دار باشیم،

10 - به استراحت کردن بیش از اندازه روی نیاوریم و در زندگی خود تنبلی نکنیم،

11- هر چیزی را از زندگیمان دور نیاندازیم بعضی چیزها ارزش نگه داری تا آخر عمرمان را دارند،

12- خودمان را همان گونه که هستیم بپذیریم و سعی نکنیم خود را جوری عوض کنیم که دیگر نتوانیم به خود گذشته خدمان برگردیم،

13- در زندگیمان انتخاب های درست انجام دهیم،

14- دچار روزمرگی در زندگی خود نشویم و در زندگی خود هیجان و ماجراجویی نیز داشته باشیم اما نه هیجانات افراطی که زندگی ما را نابود کنند،

15- سعی نکنیم دیگران همیشه مطابق میل ما باشند،

16 – در رویاهایمان زندگی نکنیم،

17 – سعی کنیم در زندگی اعتماد به نفس داشته باشیم ولی نباید اعتماد به نفس زیادی ما را مغرور کند،

18 – گاهی لذت ها در زندگی فقط برای یک بار خوب است تکرار آن ها به ضرر ماست،

19 – همیشه بر توانایی های خود تکیه داشته باشیم و تقلب نکنیم،

20 – در شک و تردید زندگی نکنیم،

21 – زندگی خود را در تنهایی و به دور از خانواده و جامعه سپری نکنیم،

22 – فقط لازم است یک بار کار خلاف انجام دهیم تا وسوسه انجام دوباره آن زندگی ما را نابود کند،

23 – رویاهای خود را بر فرزندانمان تحمیل نکنیم و از آن ها نخواهیم جای ما رویایمان را انجام دهند،

24 – مواظب دنیای مجازی و روابط درون آن باشیم،

25 – ما در کشور خود هم می توانیم موفق شویم و جستجوی موفقیت در کشور های دیگر کاری اشتباه است.

برخی می گویند رویا داشتن چیز بدی است و ما باید در واقعیت زندگی کنیم و برخی هم می گویند داشتن رویا آن چنان بد هم نیست و حتی می تواند ما را در زندگی پر انگیزه تر کند. اما یادمان باشد گاهی همین رویاها تبدیل می شوند به بدترین کابوس های زندگی ما که نه تنها هیچ راهی برای خلاصی از آن ها وجود ندارد بلکه باید زندگی خود را نیز فدای این کابوس ها کنیم.

- اسم من «موگورو فوکوزو» هست.

- منو «فروشنده خندان» صدا میزنن

- منو با یه فروشنده معمولی اشتباه نگیرید

- جنسی که من معامله می‌کنم دل آدماست

- بله، دل آدما

- تمام آدمای این دنیا، چه پیر، چه جوون، چه مرد و چه زن

- همه دلِ تنهایی دارن

- من اون پوچیِ دلشونُ پر می‌کنم

- و نه، حتی به یک ین هم نیازی ندارم

- هیچ چیزی با ارزش تر از بدست آوردن رضایت یک مشتری نیست

  • امیر محمد بهامیر

انیمه

نقد

نقد انیمه

نقد انیمیشن

نظرات (۱)

چجوری میتونم نسخه دوبله فارسیشو پیدا کنم


پاسخ:
متاسفانه نسخه دوبله نداره این انیمه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

یه روز‌نامه‌نگار که اومده چرخی تو دنیای رسانه بزنه!

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها