نقد فیلم چیست؟ چگونه فیلمها را نقد کنیم؟ عناصر اصلی نقد فیلم کدامند؟
هر بینندهای پس از تماشای فیلم برداشتهایی از نقاط قوت، ضعف و پیام فیلم دارد که غالب این برداشتها ذوقی است. نقد فیلم می کوشد به این برداشتهای ذوقی جهت ببخشد و با نظاممند کردن و فنی نمودن آنها درک و فهم بصری بینندگان فیلم را افزایش دهد. بنابراین،یک نقد جامع در حیطهی فیلم،نقدی است که به سه پرسش مهم و کلیدی دربارهی آن فیلم پاسخ گوید:
1. فیلم چه می خواهد بگوید؟
2. از چه راهی می خواهد بگوید؟
3. میزان موفقیت فیلم در رساندن پیامش چقدر است؟
پاسخ به هریک از این پرسشها مرحلهای از مراحل سه گانهی نقد فیلم را میسازد. پاسخ پرسش نخست،توصیف محتوایی فیلم را شامل می شود و تفسیر فیلم نام می گیرد. پاسخ پرسش دوم،توضیح عناصر تکنیکی و فرمی فیلم را دربرمی گیرد و تحلیل فیلم را می سازد. پاسخ به پرسش واپسین،ارزیابی و قضاوت فیلم را می سازد و ارزیابی فیلم نامیده می شود.
عناصر اصلی نقد فیلم
چکیدهی طرح فیلم
چکیدهی طرح داستان فیلم یعنی چکیدهی طرح داستان، توصیف موجز طرح فیلم با تأکید بر مهمترین لحظات فیلم و عدم افشای پایان آن. هیچ چیز بدتر از ارایهی بیش از حد اطلاعات دربارهی فیلم نیست، چون لذت تماشای آن از تماشاگر گرفته میشود .
اطلاعات زمینه
اطلاعات زمینه شامل اطلاعاتی دربارهی ستارگان و کارگردان و گروه فیلمسازی میشود. این بخش میتواند شامل اخبار و شایعات جذاب دربارهی روند تولید و پخش فیلم هم باشد، و میتوان اطلاعاتی را دربارهی منبع و مأخذ فیلم و ژانر آن نیز در آن گنجاند. منتقد میتواند بنا به دلخواه خود نظر دیگر منتقدان و کارشناسان صنعت سینما را نیز در این بخش بگنجاند و از این راه به تماشاگر نشان دهد که احتمالاً از فیلم چگونه استقبالی خواهد شد .
مطالب و استدلالها دربارهی فیلم
استدلالها بهطورکلی بخش اصلی نقد را تشکیل میدهند. در این بخش است که منتقد فیلم را تحلیل و بررسی میکند و نشان میدهد که چه چیز فیلم از کار درآمده و چه چیز از کار درنیامده است و چرا. اغلب منتقدان سعی میکنند این اطلاعات را با قدری اطلاعات زمینه ترکیب کنند؛ مثلاً اگر نورپردازی و کمپوزیسیون فیلم بد باشد، منتقد فیلمبردار فیلم را معرفی میکند و از او ایراد میگیرد.
ارزیابی
ارزیابی منتقد از فیلم درنهایت به این نکته منتهی میشود که تماشاگر فیلم را ببیند یا نه. این ارزیابی همواره مبتنی است بر استدلالهای منتقد در مورد فیلم و نظرهایش در مورد پسزمینهی آن. شاید بتوان گفت لحن کلی نقد باید تحت تأثیر و بیانگر ارزیابی منتقد از فیلم باشد. درواقع خواننده پس از خواندن جملهی اول و دوم مطلب باید از نظرکلی منتقد در مورد فیلم آگاه شود. البته اصلاً منظور این نیست که مطلب را باید با این نوع جملات شروع کرد که «فلان فیلم فیلم خوبی است» یا «حتماً باید بروید این فیلم را ببینید». فقط مقصود این است که خواننده باید از دیدگاه منتقد نسبت به فیلم به ایدهای کلی برسد و این اتفاق باید در همان پاراگراف اول بیفتد.
بهطورکلی منتقد به هنگام ارزیابی یک فیلم معمولاً یکی یا همهی نکات ذیل را مدنظر قرار میدهد: انگیزهی رخدادها در فیلم، سرگرمکننده بودن فیلم، معنا و ارزش اجتماعی فیلم، و ارزش زیباشناختی (زیبایی شناسی) فیلم. به هرحال اگر کار سادهای بود همه منتقد میشدند. نقد فیلم اغلب اوقات کار بزرگ و جذابی است، مگر آنکه فیلمی که میبینید در کل کار بدی باشد.
منتقدان فیلم اغلب اوقات به انگیزهی رخدادها در فیلم ایراد میگیرند. منظور این نیست که آنها از مضمون اصلی فیلم خوششان نمیآید، بلکه آنها به دنبال ارتباط یک رخداد خاص با کل فیلم و توجیه کنش خاص یا بخشی از دیالوگ فیلم میگردند.
بردول انگیزه را به چهار دسته تقسیم کرده است: تلفیقی، واقعگرایانه، بینامتنی، و هنری.
انگیزهی تلفیقی با رابطهی علت و معلول در فیلم و منطق آن سر و کار دارد ــ یعنی اینکه آیا در فیلم حرکت از یک صحنه به صحنهی دیگر روند منطقی دارد یا نه. انگیزهی واقعگرایانه وقتی درست از آب در میآید که کنشهای فیلم در قلمروی داستان فیلم باورپذیر یا پذیرفتنی باشند.
انگیزهی بینامتنی به رابطهی فیلم با ژانر و منبع آن (مثل رمان یا نمایشنامه یا غیره) ارتباط دارد ــ مثلاً آنچه در یک فیلم موزیکال معنا دارد و پذیرفتنی است در وسترن پذیرفتنی نیست.
انگیزهی هنری به شیوهی ساخت فیلم و کاربرد دکوپاژ و میزانسن برای رسیدن به حس و دیدگاه هنری خاص مربوط است. به این نکته نیز باید اشاره کرد که آنچه برای یک منتقد توجیه هنری دارد ممکن است برای منتقد دیگر نابجا باشد. به هرحال هر چیزی به ذوق و سلیقهی فرد بستگی دارد.
اغلب منتقدان دستکم به سرگرمکننده بودن فیلم توجه دارند و میدانند که هدف اصلی اغلب فیلمها سرگرم کردن مخاطب است. آنها همچنین میدانند که اگر فیلم قادر نباشد حس تعلیق و انتظار در تماشاگر ایجاد کند سرگرمکننده نیست. دیگر آنکه مخاطب باید بهطور فعال درگیر فیلم شود، فیلم باید توجهش را جلب کند، و احساسات او را برانگیزد. با توجه به قیمت بلیتها در روزگار ما فیلمها بهتر است اینطور باشند وگرنه...
فیلم چطور به این اهداف دست مییابد؟ خب، من اگر همهی پاسخها را داشتم این وبسایت را به امان خدا ول میکردم و میرفتم میشدم مشاور یکی از استودیوهای هالیوود. اما نه، من هم مثل هر منتقد دیگر نظرهایی برای خودم دارم. اول از همه اینکه باور دارم اگر فیلم صاحب مجموعهای تأثیرگذار از شخصیتهایی که تماشاگر میتواند با آنها همذاتپنداری کند نباشد سرگرمکننده و جذاب از آب در نمیآید. این را هم باید گفت که برخی از فیلمها که به اندازهی کافی سکانس اکشن و بدلکاری و انفجار و جلوههای ویژه و صداهای کرکننده دارند نظر تماشاگر را جلب میکنند و موفق از آب در میآیند، به هرحال سرگرم کردن تماشاگر راههای مختلف دارد.
مناسبت و ارزش اجتماعی نیز میتواند در دیدگاه منتقد نسبت به فیلم نقش مهمی داشته باشد، گهگاه وقتی که فیلم بیانیه و پیام اجتماعی مهمی ارایه میکند، منتقد بزرگوارانه برخی از کاستیهای آن را نادیده میگیرد. در فیلمهایی مثل همشهری کین یا جیافکی میتوان از اشکالات پراکنده و اتفاقی به خاطر ارزش و اهمیت هنری و اجتماعیشان چشم پوشید. به بیان دیگر، گاهی میتوان به اعتبار پیام فیلم از کاستیهای فنی آن گذشت، مگر آنکه این کاستیها و اشکالات آنقدر اساسی باشد که به شکل ارایه پیام فیلم نیز ایراد وارد شود.
حال پرسش این است که در یک نقد ترتیب این عناصر چگونه باید باشد و چه میزان از هریک را باید در نوشتهی خود گنجاند؟ این نکته به فیلم و به خود منتقد بستگی دارد. بردول اشاره میکند که بهتر است مطلب خود را با یک ارزیابی کوچک شروع کنید (یکی دو جمله که لحن نقد را تثبیت میکنند)، خلاصه داستان را بدهید، چند استدلال فشرده ارایه کنید (با تأکید بر بازیگری، منطق داستان، برتریهای تولید، جلوههای ویژه، و غیره)، اطلاعات زمینه را هم در خلال این مطالب بگنجانید، و سپس مطلب را با ارزیابی نهایی فیلم تمام کنید؛ اینکه منتقد چقدر به هریک از این بخشها بها میدهد بستگی دارد به خود فیلم و برداشت و شناخت منتقد از خوانندگانش.
منبع : cinemastudent.parsiblog.com
سلام خدمت شما
بنده مسعود جواهری هستم، مدیر سایت سینما مدرن
یک درخواستی از شما داشتم، از اونجایی که موضوع سایت شما و سایت ما یکی هست، خواستم اگر امکانش هست لطف کنید لینک سایت "سینما مدرن" رو در پیوند های وبلاگتون قرار بدید
آدرس سایت ما این هست
https://cinemodern.ir/
پیشاپیش ممنون از محبت شما