داستان نویسی در انیمیشن
شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۴:۱۵ ب.ظ
ویژگیهای فیلمنامه انیمیشن:
۱- غیر واقعی؛ اما واقع نما بودن
۲- تخیل فراوان
۳- فقدان و یا کم بودن صدمه، درد و یا خشونت
۴- طنز و تضاد
روایت:
تعریف روایت: بی تردید عنصر”روایت” یکی از مهمترین عناصر ادبیات داستانی است. به یک معنا، داستان همان روایت است. به گفته ی “بارت”، روایت انواع گوناگون دارد: قصه، رمان، داستان کوتاه، حماسه، درام، کمدی و غیره. روایت، ساختار کلی این گونه ها را رقم می زند. در نظر ما این گونه ها روایت اند و و انتظار ما نیز این است که برایمان قصه ای را بازگو کنند. میان همه ی این اشکال ادبیات داستانی، یک عنصر مشترک وجود دارد؛ این عنصر مشترک چیزی نیست جز “تعریف کردن داستان” یا همان “روایت”.
روایت شناسی: روایت شناسی، نظریه ی روایت یا علم مطالعه ساختار و دستور زبانِ روایتهاست که فصل مشترک و نیز فصل تمایز روایتها را مورد توجه قرار می دهد. باید توجه داشت که در جهان داستان وضعیت یا مجموعه ای از موقعیت های شناخته شده وجود دارد و آنگاه چیزی رخ می دهد که آن وضعیت یا مجموعه موقعیتهای شناخته شده را تغییر می دهد.
روایت چه موقع شکل می گیرد؟
به قول “والاس مارتین” عمل روایت زمانی آغاز می شود که نظم جهان داستان به هم بخورد یا لازم باشد که منشأ و ساختار جهان داستان تبیین گردد، و هنگامی پایان می پذیرد که نیاز یا خواسته ی نخستین برطرف شود.
“ولادیمر پراپ” روایت شناس روسی نیز (در بررسی ساختار مسلط قصه های روسی) نشان داد که نیروهای آشفته ساز، ساختار یک وضعیت متعادل آغازین را در روایت دستخوش آشفتگی می کنند. این آشفتگی به عدم تعادل و برهم خوردن موقعیت میانجامد. سپس رویدادی [مثلاً مداخله ی نیرویی دیگر] به استقرار دوباره ی تعادل که گونه ی اصلاح شده ای از تعادل آغازین است، منجر می شود. بدین سان یک روایت با برهم خوردن تعادل اولیه و استقرار مجدد آن تعادلی اصلاح شده، شکل می گیرد. این نقش مهم” تغییر وضعیت” در واژهی گشتار که تزوتان تئودوروف آن را عرضه کرده، به خوبی نمایان شده است.