گزارش سومین نشست از سلسله پیشرویدادهای دیزاتن
دوشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۰۸:۰۶ ب.ظ
چهارشنبه ۲ اسفند 1396، ساعت ۱۵ تا ۱۷
سالن حوراء، دانشگاه الزهرا(س)
موضوع: بررسی کارکردهای فضای مجازی در حوزۀ کمیک و مانگا با حضور فرزین سوری و امیرمحمد بهامیر
از سر فصلهای مطرح شده در اولین پیشرویداد دانشگاه الزهرا(س) میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- اهمیت روایت در اثر هنری که در بعضی از آثار غایب است.
- تفاوت کمیک و کمیک استریپ با تشبیه به تفاوت توییتر و فیسبوک.
- کاوشی در آثار گارفیلد، تنتن، آستریکس، چند مانگا و…
- کمیک یعنی نقاشی به اضافۀ کادربندی، قرار دادن دوربین، قرار دادن علائم و حرکت.
- شروع کمیک از داستانهای سادۀ هفتگی بود که در نهایت بستری شد برای اتفاقات خلاقانه.
- رویداد دیزاتن کمکی است برای سنجش زیرساختهای این صنعت در ایران.
- سیری در تاریخچۀ کمیک و شرکتهای مارول و دیسی به عنوان آغازگران حرفهای این مسیر و تلاششان برای خلق ابرقهرمانها و ورود سینما به کمیک برای رشد این صنعت.
- دستهبندی کمیک به موضوعات کارآگاهی، جنایی، ترسناک، ابرقهرمانی و…
- تفاوتهای مانگا و کمیک و تنوعپذیری بیشتر مانگا.
- ۳۰ درصد صنعت چاپ ژاپن دست مانگاست؛ یعنی ۶۰۰ هزار نسخه.
- تیراژ مانگا سالیانه ۵۰۰ میلیون نسخه است.
- ما از پشتوانه ادبی، هنری لازم برای گسترش کمیک در ایران بهرهمندیم. چرا از آن استفاده نکنیم؟
برای دیدن فیلم این جلسه از آپارات کلیک کنید