نشست ظرفیت های کمیک در نمایشگاه کتاب تهران
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، نشست تخصصی «ظرفیتهای پینما (کمیک) در زیستبوم فرهنگی کودک و نوجوان» با حضور جمعی از فعالان این عرصه در سرای اهل قلم ناشران کودک و نوجوان سی و پنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
در این نشست که به همت گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق دفتر فرهنگ و آموزش مرکز پژوهشهای مجلس و با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، مهدی یوسفوندی، فعال حوزه کودک و نوجوان و مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تم، داوود طالقانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر و امیرمحمد بهامیر، نویسنده و پژوهشگر حوزه پینما و پویانمایی به ارائه مباحث خود از منظر سیاستی پرداختند. محمدامین قاسمی پیربلوطی، کارشناس گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق مرکز پژوهشهای مجلس، نیز بهعنوان دبیر علمی در این نشست حضور داشت.
مهدی یوسفوندی، در ابتدای نشست، با بیان جایگاه کنونی قالب پینما در سبد مصرف فرهنگی کودکان و نوجوانان کشور، از رشد روزافزون علاقه مخاطبان به محصولات عرضهشده در این قالب هنری خبر داد. او دلیل ضعفهای داخلی در تولید پینمای بومی را محدودیتها و موانعی دانست که در مسیر ایجاد فرصت لازم برای انتشار آثار شخصی آفرینشگران ایرانی پینما وجود دارند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تم، ضمن اشاره به تجربه موفق کشور عربستان در شکلدهی به زیستبوم پینما، حمایت از نویسندگان و تصویرگران داخلی و اعتماد به آنان، سرمایهگذاری در تولید و انتشار آثار شخصی آفرینشگران ایرانی، همراهکردن پشتوانه رسانهای برای ترویج آثار بومی و نیز سیاستگذاری و برنامهریزی بلندمدت در این زمینه را از لوازم شکلگیری صنعت پینما در ایران عنوان کرد.
داوود طالقانی، در ادامه، به مرور تجربه حاکمیت در حوزه پینما طی ۱۵ سال گذشته پرداخت.
وی سه کارکرد اصلی قالب پینما برای حاکمیت در گذشته را در سه دسته اصلی آموزش و پرورش، انتقال ارزشها و هنجارهای فرهنگی برای نسل جدید و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، صورتبندی کرد.
طالقانی، در ادامه عنوان کرد: بسیاری از این تجربهها و راههای طیشده، فراموش شده و از محصولات تولیدشده در آن زمان نیز اثر چندانی باقی نماندهاست.
نویسنده کتاب شرقگرایی اذعان داشت: با توجه به ضعف بخش خصوصی در صنایع فرهنگی، شکلگیری زیستبوم فرهنگی مبتنیبر صنایع خلاق در کشور به تصمیمگیری بالادستی نیازمند است.
وی همچنین ورود نهادهای حاکمیتی به حوزه پینما از حیث سرمایهگذاری و شبکه توزیع را در این زمینه راهگشا دانست.
امیرمحمد بهامیر، در پایان، به جایگاه نامشخص پینما در سطوح سیاستگذاری فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بهدلیل تمرکز بر آثار سینمایی و پویانمایی، از قالبهای هنری-رسانهای پایهای چون پینما غفلت میشود.
وی، یکی از عوامل رشدنیافتن حوزه پینما در ایران را ضعف جدی در داستانپردازی و شخصیتپردازی آثار داخلی قلمداد کرد که نتیجه دانش و مهارت ناکافی نویسندگان فعال در این عرصه است.
بهامیر، راهافتادن نهضتی برای تربیت نویسندگان توانمند و آشنا با قالبها و رسانههای گوناگون تصویری را از لوازم شکوفایی حوزه پینما عنوان کرد.
گفتنی است، مرکز پژوهشهای مجلس اخیراً گزارشی سیاستی با عنوان «تولید و ترویج محتوای ادبی برای کودک و نوجوان؛ واکاوی سیاستی و راهکارهای تقنینی» منتشر کردهاست که در این گزارش حمایت و سرمایهگذاری در صنعت پینما در ایران، از راهکارهای کلیدی در ارتقای وضعیت تولید محتوای ادبی برای مخاطب کودک و نوجوان، دانسته شدهاست./
پایان پیام