A.M Bahamir

امیرمحمد بهامیر؛ روزنامه‌نگار

A.M Bahamir

امیرمحمد بهامیر؛ روزنامه‌نگار

سلام خوش آمدید
نقد انیمیشن Encanto

نقد انیمیشن Encanto

چهارشنبه, ۲۲ دی ۱۴۰۰، ۰۹:۳۵ ق.ظ

انیمیشن «Encanto» پرنسس جدید دیزنی را به مخاطبان معرفی می‌کند. پرنسسی کلمبیایی که در خانواده‌ای جادویی متولد می‌شود اما جادو ندارد. قصه‌ای پر از هیجان و رنگ‌های جذاب که با موسیقی خود، شما را به جهان جدید دیزنی می‌برد. جهانی که قرار است در آن با خانواده‌ای همراه شوید که وظیفه آن‌ها کمک به دیگران است، اما چه کسی به آن‌ها کمک می‌کند. همراه ما باشید با نقد انیمیشن افسون.

والت دیزنی و پرنسس‌های محبوبش به اندازه کافی در سراسر جهان شناخته شده هستند. پرنسس‌هایی که از اولین آن‌ها در انیمیشن «Cinderella» آغاز شد و تا آخرین آن‌ها در انیمیشن «Raya and the Last Dragon» ادامه یافت. حال استودیو انیمیشن‌سازی دیزنی تنها بعد از گذشت چند ماه از رونمایی آخرین پرنسس خود، به سراغ پرنسس دیگری رفته است.

بازگشت خالق زوتوپیا با افسون

میرابل دختری جوان است که قصه داستان زندگی او و خانواده‌اش در انیمیشن افسون روایت می‌شود. خانواده‌ای جادویی که موهبت‌های خاصی دارند به جز میرابل. او که در این خانواده جادویی به نوعی طرد شده حساب می‌شود، متوجه از بین رفته جادو در خانواده خود شده است. جادویی که اساس زندگی این خانواده و مردم روستا به حساب می‌آید و او باید آن را نجات دهد.

انیمیشن افسون را «Jared Bush» و «Byron Howard» ساخته‌اند. بایرون هاوارد یکی از دو کارگردان اثر، سابقه خوبی در ساخت انیمیشن دارد. به خصوص که او کارگردان اثر بسیار محبوب استودیو دیزنی با نام «Zootopia» است. اثری که توانست جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد و حال بعد از گذشت پنج سال دوباره کارگردان این اثر، به سراغ ساخت انیمیشن دیگری رفته است.

دنیای برپایه جادو

افسون همچون دیگر آثار دیزنی دنیایی جادویی و خلاقانه را به مخاطب خود نمایش می‌دهد. دنیایی که ما آن را با مفهوم رئالیسم جادویی می‌شناسیم. دنیایی بر مبنای جادو که عناصر وجودی آن پیوند عمیقی با جادو و ماورا دارند. رئالیسم جادویی از جمله عناصری است که دیزنی بارها در آثار خود آن را به کار برده است؛ از ساخت انیمیشن «Frozen» تا «Beauty and the Beast».

دیزنی حتی در جهان‌سازی پرنسس‌های خود نیز جادو را به عنوان پیرنگی اصلی در نظر می‌گیرد. به طور مثال خانه‌ای که میرابل در آن زندگی می‌کند همچون یک جاندار زنده و دارای فکر به نمایش گذاشته می‌شود یا قوری و ساعت در انیمیشن دیو و دلبر که آن‌ها نیز موجوداتی جاندار بودند.

خانواده‌ای از آمریکای مرکزی

دیزنی جهانی را روایت می‌کند که در آن خانواده محور اصلی تمام اتفاقات است. دیزنی که در هر کدام از آثار خود به سراغ یکی از فرهنگ‌های جهان رفته است، اینبار به امریکای مرکزی و کلمبیا می‌رود تا روایتی از مفهوم پراهمیت خانواده در این فرهنگ داشته باشد. فرهنگی از دل آمریکای مرکزی که پیش از آن در انیمیشن «Coco» آن را دیده‌ایم.

مضمون قصه و محتوای افسون که در نقد انیمیشن افسون اشاره به آن‌ می‌شود، کاملا متشابه با کوکو است. در هر دو انیمیشن ما شاهد روایت زندگی یک خانواده هستیم. خانواده‌ای که در طول مسیر طولانی زندگیشان دچار مشکلات زیادی شده‌اند، اما با کمک به یکدیگر و قرار گرفتن در کنار هم بر این مشکلات پیروز شده‌اند. افسون با دست گذاشتن بر روی این مفهوم می‌خواهد به این سوال جواب دهد چه چیزی خانواده را خانواده می‌کند.

من و خانواده‌ام

خانواده مادریگال که موهبت جادویی به آن‌ها عطا شده، هرکدام دچار فشار و استرسی هستند که از سمت جامعه به آن‌ها وارد می‌شود. فشاری که باعث می‌شود انتظارات از آن‌ها بالا باشد و هر کدام از آن‌ها تنها برای خواست خانواده زندگی کنند و نه خواست خود. اما این چرخه توسط میرابل شکسته می‌شود، زیرا او به هر کدام از آن‌ها می‌گوید که ابتدا خودشان باید از زندگی راضی باشند.

رضایت از خود باعث می‌شود که رضایت خانواده شکل بگیرد و این همان اتفاقی است که باعث شده، خانواده مادریگال از هم بپاشد. فروپاشی که با خانه جادویی آن‌ها در ارتباط بوده و فرو ریختن خانه همان شکست مفهوم خانواده‌ای خواهد بود که مادربزرگ آن را ساخته است. اما ساخت دوباره خانه توسط میرابل، خانواده را دوباره و با مفهوم جدیدی شکل می‌دهد.

خانواده جدید خانواده قدیم

اگر به این مفهوم نگاهی جدی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که مادربزرگ نماد گذشته و سنت است و میرابل نمادی از مدرنیته و مفهوم جدید خانواده. مفهومی که بارها در دیگر آثار دیزنی از جمله «Soul»، «Onward» و «Frozen II» به نمایش گذاشته شده است. تقابلی میان دنیای قدیم با باورهای قدیمی در مقابل دنیایی جدید با باورهای جدید.

انیمیشن «Encanto» با موسیقی جذاب خود، در کنار نمایشی رنگارنگ از دنیایی جذاب و جادویی همان راه و روش استودیو دیزنی را در ساخت آثار انیمیشنی پیش می‌گیرد. راهی که در سال‌های گذشته با ساخت آثار کمدی جدی و تاریک دیزنی به بیراهه کشیده شده بود، اما افسون دوباره همان دنیای جذاب را برای ما زنده می‌کند. با تشکر، نظرات خود را درباره نقد انیمیشن افسون در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله نقد فیلم‌گردی

  • امیر محمد بهامیر

نقد

نقد انیمیشن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

یه روز‌نامه‌نگار که اومده چرخی تو دنیای رسانه بزنه!

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها