A.M Bahamir

امیرمحمد بهامیر؛ روزنامه‌نگار

A.M Bahamir

امیرمحمد بهامیر؛ روزنامه‌نگار

سلام خوش آمدید

نقد انیمه Arslan Senki

دوشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۰ ب.ظ


از BIG-HUGE ممنون که در مورد مبحث تاریخی این انیمه برام توضیح داد من یکمی در مورد داستان توضیح می دم یکی از عناصری که همیشه باعث موفقیت یک داستان میشه اینه که داستان یه ایده نو رو برای گفتن داشته باشه که متاسفانه این انیمه یه همچین خاصیتی نداره . شروع این گونه داستان ها همیشه با شخصیت اولی هست که هیچ قدرت و استعداد خاصی نداره همین طور هیچ گونه طرفدار و یا دوستانی ، معمولا این شخصیت ها ترسو بسیار سوسول و حتی دارای کمترین مهارت ها از قبیل جنگ آوری ، روابط اجتماعی و غیره هستن که به مرور زمان و با افتادن یک سری اتفاقات خاص از قبیل شرکت در یک جنگ ، کشته شدن یکی از افراد خانواده ، مورد سواستفاده قرار گرفتن و ... تغییری در آن ها به وجود آمده و با کمک دوستان خود که غالبا از هر نظر از جمله موارد بالا از شخصیت اول بهتر هستن شروع به همکاری می کنه یا شروع به مسافرت و تجربیات بیشتری به دست میاره و در آخر به هدفش می رسه . توی فصل های قبلی شاهد انیمه ای به نام Akatsuki no Yona بودیم که داستان اون هم کاملا شبیه توضیحاتی بود که در بالا دادم و انیمه ارسلان هم دقیقا با داستانی شبیه به انیمه یونا تولید شده فقط با کمی تغییر در جزئیات داستان. مثال های دیگه ای هم هستن که از نظر ساختار داستانی کاملا شبیه به این 2 انیمه هستن . انیمه های تکراری و فاقد ایده ای نو که بتونه مخاطب رو به خودش جذب کنه . اما ایراد دیگه این داستان نوشتن داستانی دروغین با عناصر و اتفاقات واقعی هستش که یعنی تحریف تاریخ توی داستان به جنگ های بین ایرانیان و رومیان اشاره می کنه جنگی که اسکندر در اون ارتش ایران رو به کمک خائنینی که به ایران خیانت کرده بودن شکست داد این یک اتفاق تاریخی و واقعی هست که نویسندگان با اضافه کردن جزئیات دروغین و گاهی اوقات تخیلی داستانی دروغین با رگه های از واقعیت به وجود آوردن که از ارزش این اثر کاشته است یا شما باید در داستان نویسی به واقعیات وفادار باشی و اثری بسازی که واقعیات در آن بیشتر از تخیلات باشه یا داستانی بنویسی که کاملا تخیلی باشد که متاسفانه این اثر هیچ کدام از این موارد را رعایت نکرده است. اگه نظر من رو بخواید این داستان در راستای خراب کردن وجه ایران و ایرانیان ساخته شده تا فرهنگ غنی و بیش از 3000 ساله ما رو نابود کنه مطوئن باشید جوانان ژاپنی که این داستان رو می بینن هرگز نمی توانند تصور درستی از ما داشته باشن و این همون چیزی هست که دشمنان ما این رو می خواهند تا مردم جهان ما را خلاف آن چه که هستیم بشناسن.

نویسنده نقد : BIG-HUGE

 

  • امیر محمد بهامیر

انیمه

نقد

نقد انیمه

نقد انیمیشن

نظرات (۱۲)

 

در ابتدا درود و عرض خسته نباشید

 

باید بگم دیدگاه شما به این انیمه به عنوان یک انیمه ای که بر اساس تاریخ ایران ساخته شده کاملا اشتباهه!

 

این داستان هرگز سعی نکرده که تاریخ ایران رو بازگو بکنه بلکه با بهره گیری از فرهنگ و تاریخ ایرانی داستانی تخیلی بر اساس افسانه ای ایرانی ساخته که در عرصه جهانی تونسته ایران رو به شکلی زیبا معرفی کنه مثل معماری ایرانی اسلامی که خیلی توی چشمه گرچه که در معرفی برخی از مسائل به درستی عمل نکرده اما نمیشه گفت که عمدی بوده باشه

 

طبق گفته نویسنده اش انگیزه اصلیش علاقه اش به فرهنگ ایران بوده این یعنی فرهنگ ما خیلی غنی تر از این حرفاست.

 

طبق نظرات، ژاپنی ها کاری رو که خودمون نتونستیم برای گسترش فرهنگمون در دنیا انجام بدیم رو بخوبی در این داستان و انیمه ایفا کردن گرچه که کاستی هایی هم داشته.

 

من واقا از دیدنش به وجد اومدم طوری که توی سه روز انیمه رو به پایان رسوندم و به شدت عرق به وطنم رو برانگیخت.

 

امیدوارم در آینده بتونیم خودمون هم در این عرصه پیش قدم باشیم

 

 

  • الینا اسدی
  • باید بگم دمشون گرم چون ایرانی هارو واقعا آدمای باحالی نشون دادن .و این حد اقل باعث میشه اون تصور نحث و مضحکی که از ما دارن یکم کمتر بشه .خیلی یه جاهای واقعا ذوق کردم .مثلا داریوش که یک ارتش تک نفره جنگید نشون و از نشون دارن و قدرت و دلاوری ایرانی ها تو این انیمه کم نبود .بعدشم اون تیکه که نیما فقط در صورتی به ارسلان کمک می کرد که بزارن نقاش و نگار گر دربار بشه .نشون دهنده ذوق و اصالت ِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِفرهگ ایرانیا  تو هنره .حتی نبوغ ما رو خوب نشون داده .و باید بگم وقتی خودمون عرضه نداریم از تاریخمون فیلمی بسازیم .و محتوایی تولید کنیم .غربی ها هم فقط از این ضعف ما سو استفاده می کنن و ما رو همه جوره تو رسانه ها ذهنت مردم از ما رو ایجاد می کنه تخریب می کنن .باید این این وسط این انیمه به شدت تاثیر گذار و زیبا بود .من خودم اوایل این طوری بودم که حالا نوبت ژاپنیاست ما رو تحقیر کنن .ولی بعد از دیدن انیمه نظرم عوض شد .دمشون گرم

    با سلام و عرض خسته نباشید  

    خواستم به عرضتون برسانم که اگر قرار باشد از لحاظ تاریخی این انیمه را مورد بحث قرار دهیم که اصلا ارسلان شخصیتی ایرانی نبوده .اگر شما داستان امیر ارسلان نامدار را خوانده باشید در می یابید که وی شاهزاده ای ترک بوده !  

    ثانیا این انیمه بر اساس داستان امیر ارسلان نامدار نوشته نشده است . بلکه از داستان "افسانه قهرمانی ارسلان" که نویسنده آن یوشیکی تاناکا بوده ، گرفته شده است . این داستان در حقیقت یک داستان تاریخی تخیلی بوده که از سری رمان آن در ژاپن ؛ یک مانگا نیز تهیه شده.  

    حال که معلوم شد داستان به تاریخ ایران باستان ربطی ندارد و صرفا یک داستان تخیلی ست ؛ نوبت آن است که به جای انتقاد ، به عناصر دیگر داستان اشاره کرد . این انیمه تمام سعی اش را کرده که فرهنگ ایرانیان را درست نشان دهد ، که در برخی موارد موفق نبوده، مانند پوشش زنان در آن زمان ، دین و اعتقادات ایرانیان و ...  

    اما بی انصافی ست بگوییم که در همه موارد ضعیف کار کرده . در یک سری از موارد توانسته تا حدی واقعیت را به درستی نشان دهد ؛ مانند غذا های ایرانی ها ، نشستن رو زمین و غذا خوردن و .... .

     حال شاید این انیمه کاملا درست و حقیق نباشد ، اما باز جای شکر دارد که مثل خیلی از رسانه های غربی ، تصویر بد و وحشیانه ای از ما نشان نداده است . در این انیمه ما ایرانی ها را افرادی باهوش ، زیرک ، دلاور و جنگاور  نشان داده که همین نشان دهنده آن است که کارگردان سعی داشته تا تاثیرات رسانه های غربی را کمتر در داستانش نشان دهد .

    بطور کامل منتشر شده یا نه؟ چون گفتن پایانش بده ایا فصل دومی داره؟

    حقیقتا چیزی که الان بیش از همه منو ناراحت کرده اینه که پایان این انیمه افتضاحه ... البته انیمش هنوز پایانی نداره اما مانگا و داستانش چرا و برخلاف حرفتون شخصیت اصلی داستان به چیزی نمیرسه بلکه همه میمیرن !!
    منظورم از همه یعنی 99% شخصیت های اصلی انیمه از جمله خود شاهزاده ارسلان میمیرن . به دست فردی به اسم زحاک که مثل زحاک مار به دوشه. 
     

    حداقل کاری که سازنده میتونست بکنه خوندن تاریخ ایران بود. بحث اوتاکو بودن رو بذارید کنار. آدم اول باید ایرانی باشه بعد اوتاکو. خیلی از مشکلات مملکت ما به دلیل اینه که به افراد بی سواد و کم سواد اجازه اظهار نظر دادن. حرصم میگیره از کسی که آخرین کتاب تاریخی که خونده تاریخ سوم دبیرستانش بوده بعد میاد و میگه اعراب وحشی کشور ما رو گرفتن. سازنده این فیلم که همونم نخونده. سال 317 اواسط دوران ساسانیان بود. اکباتان پایتخت مادها بود. اسم ها از شاهنامه گرفته شده بود. جنگ قادسیه و خندق باهم ترکیب شده بود. روم و اعراب رو با هم قاطی کرده. سومر 2500 سال قبل از ساسانی ها بود. اگه خودمون یاد بگیریم درباره چیزی که سواد نداریم حرف نزنیم، یه ژاپنی هم به خودش جرئت نمیده تاریخ رو چپه تعریف کنه.

    به نظرم نقد واقعا بدی بود چون یه منتقد نباید انقدر نظر خودشو قاطی نقد بکنه 
    حد اقل سازنده هاش برای ساختن این انیمه کم نذاشتن و ما و فرهنگمون رو مسخره نکردن یا مثل فیلم به شدت مضخرف شاهزاده ایرانی کل فرهنگ مارو به بازی نگرفتن اگه اونو دیده باشین میبینید که کاملا شبیه فیلم های کمدی اکشن امریکایی هست و از فرهنگ خودمون هیچی توش نیست و صرفا برای سرگرم کردن امریکایی ها ست اما تو این انیمه سعی شده ایران رو به شکل بهتری نشون بده و خیلی هم جذابه 

    ببنید ایران متاسفانه تاریخش در دنیا گمنام و مردم جهان از تاریخ باشکوه ایران چیزی نمی دونن البته بماند که بعد از حمله اعراب وحشی تمام تاریخمون از بین رفت 

    خلاصه بگم به قول دوستمون کیوان کارگردان قصد توهین نداشته بنده خدا فقط اطلاعات کافی در مورد ایران نداشته و اون هم دلیل داره چون ما خودمون از تاریخ ایران با شکوهمون دفاع نمی کنیم و یه فیلم یا انمیشن در مورد تاریخ ایران عزیزمون نداریم و چقدر عجیب که در مورد تاریخ یه مشت عرب فیلم و سریال می سازیم ولی برای تاریخ خودمون ارزش قائل نیستیم  خلاصه باز دمش گرم که حداقل نام سرزمین پارس رو به ژاپنی ها نشون داد و همین برام کافیه بخوایم باور کنیم یا نه ایران خیلی وقت پیش تاریخ و مردم خودمون توسط اعراب تابود شدیم

    سلام شما دارید اشتباه میکنید سازنده این انمیه نخاسته به تاریخ ایران توهین کند بلکه اطلاعات زیادی نداشته اشتباهاتی کرده تمام تاریخ ایران را با هم جابه جا کرده حمله سکاه ها به ایران را با حمله رومی ها اشتباه گرفته. وخیلی اشتباه های دگیه. دست کارگردان دردنکنه که به جای ایران از قدرت ایرانباستان  تعریف کردا

    سلام

    مهرداد راست میگه چرا باید از تاریخ خودمون ایراد بگیرم

    ببنید حداقل این ژاپنی برای تاریخ کشور ما ارزش قائل شده 

    چرا خودمون قائل نشیم 

    سلام به شما.
    ممکنه خیلیا بدشون بیاد ولی چیزی که واقعا بهش اعتقاد دارم رو میگم.
    من ۱۷ سالمه.عاشق تاریخ کشورمونم.به سینمای ایران نگاه میکنم و هیچی پیدا نمیکنم.دریغ از یه انیمیشن یا سریال که توش از تاریخمون(خصوصا قبل از اسلام)یاد شده باشه.
    دست ژاپنی ها درد نکنه که حداقل تو این کارتون از ما یه جلوه ی خوب نشون دادن.چرا همیشه منفی نگر هستیم.
    البته دلم به حال خودم و کشورم میسوزه که برای اینکه درمورد تاریخ خودمون(حتی اگه نصفش تخیلی باشه)بدونم باید برم انیمه ژاپنی تماشا کنم.
    آره...هروقت ایرانی ها خودشون به داد خودشون رسیدن حق ایراد گرفتن از بقیه رو دارن.الان تمام دنیا از ما متنفره و ما رو به چشم تروریست میبینه.کجای این کارتون خلاف میلتون بوده?حالا چون توش دوتا زن بی حجاب بوده بده?
    هه بهترین کارتون کل تلوییزیون پهلوانان بوده که اونم مال قرن بوقه.ببینم اخیرا چی تولید شده.یه ژاپنی کلی تحقیق کرده که اصلا راحت نیست اونم راجب یه کشور دیگه و رفته راجبش نوشته کجاش بده.به جای اینکه همش ایراد بگیریم از بقیه بهتره نگاه کنیم به شرایط و قبل از هرچیزی خودمون رو درست کنیم.
    اگه دوست ندارین کشورای دیگه این انیمه رو منبع خودشون قرار بدن...صنعت کارتون سازیتون رو قوی کنین.ژاپن یا کره فوق فوقش اندازه ی یه استان ایران باشن ولی هزار برابر وضعشون از ما بهتره.میدونین چرا?چون به جای اینکه یه گوشه بشینن و از عالم و آدم ایراد بگیرن سعی کردن پیشرفت کنن.
    نقد شما هم خیلی محترم
    بسیار عالی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    یه روز‌نامه‌نگار که اومده چرخی تو دنیای رسانه بزنه!

    طبقه بندی موضوعی
    آخرین نظرات
    پیوندها